Selecteer een pagina

Fietsen in Zuid-Afrika, is dat wat voor mij?

Ja, natuurlijk! Fietsen in Zuid-Afrika is een geweldige ervaring en iedereen die in Nederland heeft leren fietsen kan ook hier opstappen alleen is de omgeving in Zuid-Afrika om te fietsen wel anders dan in Nederland. Het prachtige maar ruige landschap vergt wat techniek en fitheid als je de heuvels op wilt komen maar zeker ook om er weer af te komen.

In dit artikel leggen we uit wat voor soort trails er zijn en wat de verschillen zijn.

Zuid-Afrika is groot en de provincie Westkaap waar wij zijn is alleen al is 5 x Nederland. De mountainbike trails om ons heen zijn tussen de 25 en 40km waarbij een stijgingspercentage van 8% normaal is.  Je kan hier kilometers fietsen zonder iemand tegen te komen. Dit is al geweldig maar wist je dat Zuid-Afrika een echt fietsland is net als in Nederland?

Veel Zuid-Afrikanen (die het kunnen betalen) hebben hier een racefiets of mountainbike. Zuid-Afrikanen zijn echte buitenmensen die graag op de fiets stappen om in de natuur te fietsen.

De meeste routes zal je dan ook tegenkomen in zogenaamde natuurparken. Dit zijn delen natuurgebied die onder toezicht staan van een van de natuurorganisaties.

Volgende verschil wat betreft fietsen in Zuid-Afrika is het bergachtige of anders gezegd het hoogteverschil wat je soms moet overbruggen. In de Westkaap liggen veel routes door de wijngaarden wat betekent dat je soms wel 15% hellingspercentage moet klimmen (het zuur) om vervolgens te genieten (het zoet) van spectaculaire uitzichten of een geweldige afdaling.

Dit bij elkaar opgeteld is op deze website bij elke route of tocht aangegeven hoeveel techniek je nodig hebt en hoe fit je moet zijn. Zo kan je bijvoorbeeld een gemiddeld hoogteverschil hebben van 200m zonder technische parcours (leg ik zo uit) en 30km fietsen waardoor deze route als volgt zou worden gecategoriseerd:

  • Makkelijk
  • Fitheid

Voorbeeld makkelijk parcours met gemiddelde fitheid:

Omdat er slechts 200m hoogteverschil is en er geen technische parcours zijn over de totale lengte is “moeilijkheidsgraad” makkelijk en moet je redelijk fit zijn om de 30km vol te houden.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld een route waarbij het hoogteverschil 600m is en er tijdens de afdaling of klim scherpe draaien moet worden gemaakt of over of om rotsen heen gefietst moet worden dan is dat een technische ingewikkelder parcours.

Is de afstand daarentegen maar 15km hoef je daar niet bijzonder fit voor te zijn, wel goed geoefend.

  • Moeilijk
  • Fitheid

Voorbeeld technisch parcours met gemiddelde fitheid:

Door het klimmen en dalen waarbij er obstakels zijn of zeer scherpe bochten zou dit een technisch parcours zijn.

De afstand daarentegen is maar 15km en met een redelijke fitheid goed door te komen.

Laatste voorbeeld is bijvoorbeeld een redelijk vlak parcours van ongeveer 60km lang. Dit is niet technisch maar door de afstand wel bedoeld voor rijders die fit zijn.

  • Makkelijk
  • Fitheid

Voorbeeld vlak parcours over lange(re) afstand:

Er zit altijd wel een heuveltje onderweg maar een dergelijk parcours gaat over de (geasfalteerde) weg en de afstand zorgt ervoor dat je fit moet zijn.

Er zijn nog twee grote verschillen met Nederland:

  1. het kan hier (erg) warm zijn en de UV index lis 2x hoger (soms 14) dan in NL;
  2. het uitzicht is adembenemend.

 

Volg ons 🙂

Techniek:

Fitheid:

  • Makkelijk – asfalt of grind en meestal paden
  • Gevorderd – onverhard, bruggetjes, stenen en bermen
  • Vergevorderd – Single track, (hang)bruggen, steil
  • Expert – combinaties steil, diep en springen
  • Beginner – afstand 0-15km en gemiddeld 10-15km/u
  • Getraind – afstand 15-30km en gemiddeld 10-15km/u
  • Sporter – afstand 20-50km en gemiddeld 15-20km/u
  • Atleet – afstand >50km en gemiddeld >20km/u
×

Powered by WhatsApp Chat

× Hoe kan ik je helpen?